Search This Blog

Wednesday 30 November 2011

Doa-doa murahkan rezeki menurut hadith yang sahih.


الَّلهُمَّ اكْفِنِي بِحَلاَلِكَ عَنْ حَرَامِكَ ، وَاغْنِنِي بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِواكَ

Ya Allah, ya Tuhanku! Cukupilah aku dengan suatu yang halal berbanding suatu yang haram yang telah Engkau tetapkan. Dan berilah aku kekayaan dengan kelebihan daripada Engkau berbanding selain Engkau. – Shahih Sunan at-Tirmidzi.

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ

Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau daripada kesusahan, kesedihan, kelemahan, kemalasan, (sikap) kedekut, (sikap) pengecut, lilitan hutang dan dikuasai oleh orang lain. - Shahih al-Bukhari, hadis no: 6363.

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ النَّارِ وَعَذَابِ النَّارِ وَفِتْنَةِ الْقَبْرِ وَعَذَابِ الْقَبْرِ وَشَرِّ فِتْنَةِ الْغِنَى وَشَرِّ فِتْنَةِ الْفَقْرِ.

Ya Allah! Aku berlindung kepada Engkau daripada fitnah neraka dan azab neraka, fitnah kubur dan azab kubur, keburukan fitnah kekayaan dan keburukan fitnah kefakiran. – Shahih al-Bukhari, hadis no: 6377.

اللَّهُمَّ قَنِّعْنِيْ بِمَا رَزَقْتَنِيْ وَبَارِكْ لِيْ فِيْهِ وَاخْلُفْ عَلَى كُلِّ غَائِبَةٍ لِيْ بِخَيْرٍ

Ya Allah! Berilah aku perasaan puas terhadap apa yang Engkau telah rezekikan kepadaku, berkatilah aku padanya dan gantikanlah ke atas setiap yang hilang daripadaku dengan yang lebih baik. - al-Mustadrak al-Hakim, hadis no: 3360.

No comments:

Post a Comment